8 آوریل 2024- یک جوراب الکترونیکی که سبک راه رفتن ناسالم مرتبط با دیابت و گردش خون ضعیف را تشخیص می‌دهد، نویدبخش پیشگیری از زخم پا و قطع عضو است. این تحقیق جدید که برای اولین بار در نشست سالانه انجمن اروپایی ریتم قلب (EHRA 2024) ارائه شد، قرار است برای بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت با شریان‌های مسدود شده در پاها، مفید باشد.

دکترKi Hong Lee ، نویسنده این مطالعه، از بیمارستان دانشگاه ملی Chonnam، در گوانگجو در جمهوری کره، گفت: دیابت می تواند بر نحوه راه رفتن افراد تاثیر بگذارد، بیماران مبتلا به دیابت در هنگام راه رفتن تمایل دارند به ناحیه متاتارسال پا(سینه ی پا) به جای پاشنه پا فشار وارد کنند. این روش راه رفتن زخم‌ها را تقویت می‌کند که می‌توانند عفونی شوند و منجر به قطع عضو گردند. شناسایی مشکلات راه رفتن زودهنگام با استفاده از این جوراب الکترونیکی، بیماران را قادر می‌سازد تا یک سبک راه رفتن سالم را بیاموزند و از بروز مشکلات جدی پا جلوگیری کنند.

حدود 1 نفر از هر 10 نفر (مجموعاً 537 میلیون) در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر، سکته مغزی، نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری شریان محیطی را در مقایسه با افراد دو تا چهار برابر افزایش می دهد. مشکلات پا در دیابت شایع است.

قند خون بالا به اعصاب و رگ های خونی آسیب می رساند و علائمی مانند بی حسی، گزگز، درد و از دست دادن احساس لامسه را به همراه دارد. تشخیص علائم در مراحل اولیه دشوار است، به همین دلیل بریدگی یا زخم ممکن است بدون این که فرد متوجه شود، ایجاد شده و به مرحله ی عفونی برسد. ترکیبی از عفونت و جریان خون ضعیف، ترمیم را دشوار می کند و می تواند منجر به قانقاریا و در نهایت قطع عضو شود.

در این مطالعه محققان بررسی کردند که آیا جوراب مجهز به حسگر بالیستوکاردیوگرام (BCG) می‌تواند بین افراد سالم و بیماران دیابتی تمایز قائل شود یا خیر. BCG حرکت بدن را زمانی که خون از قلب به سراسر بدن پمپ می شود، تشخیص می دهد و به طور بالقوه می تواند برای اندازه گیری ضربان قلب و فشار وارد شده بر پاها هنگام راه رفتن استفاده شود.

در این مطالعه 20 بیمار مبتلا به دیابت و 20 فرد کنترل بدون دیابت مورد مطالعه قرار گرفتند. همه شرکت کنندگان جوراب BCG را به مدت 40 ثانیه در حالت ایستاده و 40 ثانیه در حین راه رفتن برای اندازه گیری ضربان قلب و ارزیابی توزیع فشار روی پا پوشیدند. همزمان با پوشیدن جوراب، ضربان قلب شرکت کنندگان با استفاده از یک پچ کوچک متصل به مچ دست و یک الکترود منفرد که به قفسه ی سینه ی آنها چسبانده شده بود، با الکتروکاردیوگرام (ECG) ارزیابی شد- ECG ابزار استاندارد طلایی برای اندازه گیری ضربان قلب است.

هدف از اندازه گیری ضربان قلب ارزیابی دقت جوراب BCG به عنوان یک ابزار اندازه گیری نسبت به  ECGبه عنوان روش استاندارد طلایی بود.

برای این تجزیه و تحلیل، مقادیر ECG برای هر شرکت‌کننده در مطالعه (بیماران و کنترل‌ها) با مقادیرBCG  در همان شرکت‌کننده مقایسه شد. محققان دریافتند که اندازه گیری ضربان قلب توسط جورابBCG  و ECG تقریباً یکسان است، با ضریب همبستگی 0.99 (95٪ فاصله اطمینان 0.99-1.00).

اندازه‌گیری‌های توزیع فشار بر روی پا برای کشف اینکه آیا جوراب BCG می‌تواند 1) تفاوت‌های بین بیماران دیابتی و افراد سالم را تشخیص دهد، و 2) تفاوت‌ها را بین بیماران دیابتی بر اساس آسیب به اعصاب یا رگ‌های خونی تشخیص دهد یا خیر، انجام شد. آسیب عصبی با استفاده از ابزار غربالگری نوروپاتی میشیگان(MNSI) طبقه‌بندی شد، در حالی که آسیب به عروق خونی با استفاده از شاخص مچ پا-بازویی (ABI) طبقه‌بندی شد.

مقایسه BCG بین بیماران و افراد سالم، نشان داد که بیماران مبتلا به دیابت در هنگام راه رفتن فشار بیشتری را در ناحیه متاتارسال پا در مقایسه با شرکت کنندگان بدون دیابت اعمال می کنند.

در مقایسه ی BCG بین بیماران مبتلا به دیابت، محققان دریافتند که در مقایسه با بیماران بدون آسیب عروق خونی(نمره ی ABI مساوی با 0.9 یا بالاتر)، آنهایی که آسیب عروق خونی دارند(امتیاز ABI کمتر از 0.9) در هنگام راه رفتن فشار قابل توجهی بر ناحیه متاتارسال پا و فشار کمتری به پاشنه ی پا وارد می کنند. تفاوت معنی داری در اندازه گیری توزیع فشار پا بین بیماران با یا بدون آسیب عصبی وجود نداشت.

دکتر Lee، گفت: جوراب جدید BCG اندازه گیری دقیق ضربان قلب را انجام می دهد که با مقادیر اندازه گیری شده با ECG تقریباً یکسان بود. اندازه گیری فشار نشان داد که این جوراب می تواند بیماران دیابتی را شناسایی کند و همچنین می تواند بیماران دیابتی با گردش خون ضعیف را مشخص کند. در مجموع، نتایج نشان می‌دهد که این جوراب الکترونیکی می‌تواند راهی آسان و غیرتهاجمی برای یافتن بیماران دیابتی باشد که می‌توانند از آموزش نحوه ی صحیح راه رفتن برای جلوگیری از عوارض پا، بهره‌مند شوند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-04-electronic-sock-unhealthy-style-linked.html